توانایی افزایش 3 برابری صادرات محصولات کشاورزی در استان زنجان


مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: هم‌اکنون، امکان افزایش سه برابری صادرات محصولات کشاورزی را داریم، اما این مسأله فقط در صورت تأمین اعتبار ممکن می‌شود.

«عبدالله جعفری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی و بخش خصوصی، تاکنون جلسات مستمری در خصوص بهبود وضعیت میز صادرات استان برگزار کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که یافتن بازار هدف و تأمین اعتبار، تنها راه افزایش صادرات محصولات کشاورزی است، در واقع کارشناسان ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی معتقدند که استان زنجان با تأمین دو مولفه مذکور، می‌تواند ظرفیت صادرات از مبادی استان را تا سه برابر افزایش دهد.

این مسئول با تأکید بر ضرورت مطالعات منسجم برای شناسایی بازارهای هدف، ادامه داد: متأسفانه مطالعات و بررسی‌های تاکنون، پراکنده، مقطعی و مربوط به دوره‌های کوتاه از مدت زمانی خاص بوده و تعمیم آن به تجار می‌تواند مشکل‌ساز شود. علاوه‌بر این، ستاد توانسته تجاری را که کارت بازرگانی آن‌ها از استان زنجان صادر شده شناسایی کند، اما برخی در سایر استان‌ها ساکن بوده و کارت بازرگانی خود را از جای دیگری دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در این خصوص به‌واسطه دستگاه‌های ذی‌ربط، فراخوانی ارائه داده و از همه تجار می‌خواهیم که در صورت صادرات محصولات استان زنجان از سراسر کشور، با هر کیفیت و از هر مبدایی، به یکدیگر پیوسته و اطلاعات و برنامه‌های آتی خود را در قالب میز صادرات با هم به اشتراک بگذارند، چون استمرار این وضعیت منتج به ارتقای سطح کیفی و کمی صادرات محصولات کشاورزی استان زنجان می‌شود.

جعفری با اشاره به راه‌اندازی بنگاه‌های صادراتی جدید در سال‌های آینده، افزود: محصولات کشاورزی تولیدشده در سطح استان به لحاظ کیفی قابل رقابت با نمونه‌های مشابه است، اما متأسفانه تاکنون آنطور که باید به جایگاه شایسته خود دست نیافته‌اند. این در حالی است که برای ارتقای سطح صادرات محصولات، بیش از هر چیز باید منابع مالی کم‌بهره و ارزان تأمین شود تا بتوان اقلام صادراتی را با نمونه‌های مشابه رقابت داد.

مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: از طریق وزارتخانه متبوع و مبادی صادراتی استان زنجان در حال پیگیری تأمین منابع مالی از صندوق توسعه مالی و اختصاص آن به حوزه صادرات هستیم، چون هم‌اکنون، فقط از این طریق می‌توان شاهد جهش مقبولی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
افزایش سه برابری صادرات کالا از خراسان شمالی