گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ایرانسرا/ جاهای دیدنی کردستان: روستای دزلی سروآباد


ایران ایزی تراول/ روستای دزلی که از توابع سروآباد کردستان و در ۱۱۵ کیلومتری شهرستان سنندج و ۲۸ کیلومتری سروآباد قرار دارد، دارای بالاترین سطح پتانسیل گردشگری در منطقه است.
وجود مناظر طبیعی فوق العاده و بناهای تاریخی به همراه مردمی که آداب و رسوم و فرهنگ متعالی دارند هر مسافری را به سفر به این منطقه ترغیب می کند.
روستا در میان کوه ها و دره های متعددی قرار دارد و آب و هوای کوهستانی آن سبب شده آب و هوای روستا بهار ها و تابستان ها معتدل و زمستان ها سرد باشد. از جمله ویژگی های جغرافیایی این روستا می توان به ارتفاع این روستا از سطح دریا که ۱۴۰۰ متر است اشاره کرد. روستای دزلی از شمال به کوه قلعه زمان که در گویش محلی به آن “قه لا زه بان” می گویند، از جنوب شرقی به کوه مهدی و معدن سنگ ساختمانی، از شرق و شمال شرقی به کوه سپی که مه ر، از شمال و شمال شرقی به دره دوله ناو و از غرب به کردستان عراق محدود شده است.

چشم انداز و طبیعت کوهستانی، چشمه های جوشان، باغ های سرسبز و انبوه پیرامون روستا، فضای دلپذیری برای گردشگران ایجاد کرده است. روستای دزلی دارای تاریخی کهن است.
مسجد باشکوه روستا که از عصر خلفای راشدین به یادگار مانده است، آرامگاه دوازده (۱۲) اصحاب و سایر بناهای تاریخی گواهی بر این تاریخ کهن است.
مردم روستای دزلی به زبان کردی (گورانی) سخن می‏گویند، به کیش اسلام و پیرو مذهب تسنن هستند. در اطراف روستا کوه “مهدی” که بسیار زیبا است قرار دارد که از انواع گیاهان دارویی مانند گل ختمی، آویشن، رازیانه، پونه، خاکشیر، گون و درختچه های متعدد پوشیده شده است.
از دیگر جاذبه های طبیعی روستا می توان به چشمه “خان” و چشمه “دزلی” و همچنین باغ های سرسبز و انبوه اطراف روستا اشاره کرد. حتماً لذت سفر به این روستا را به همراه خانواده تجربه کنید.


ویدیو مرتبط :
جاهای دیدنی دنیا