فرهنگی
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شدبه گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ... |
امام موسی صدر «جدایی عدالت از ایدئولوژی» را ریشه اصلی دور شدن از عدالت میداند
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تسنیم "پویا"؛ عادل پیغامی دوشنبه شب در نشست "عدالت در اندیشه و عمل امام موسی صدر" با بیان اینکه مسئله عدالت از جمله موضوعاتی است که در 2 هزار و 700 سال گذشته بین حکما و فلاسفه در علوم انسانی و اجتماعی هنوز جا به جا نشده است، اظهار داشت: وقتی از چیستی عدالت سؤال میشود، مباحث افلاطون در کتاب جمهوریت همسنگ مباحث آقای کانمن در دهه گذشته باید مورد مطالعه قرار گیرد.
پیغامی دربارۀ تألیف کتابهایی با موضوع نابرابری و عدالت خاطرنشان کرد: بسیاری از اقتصاددانان بعد از دریافت جایزه نوبل تازه به فکر تألیف کتابهایی دربارۀ نابرابری و عدالت میفتند که معمولاً این آثار در حوزۀ عدالت با بارانی از نقد رو به رو میشوند.
وی دربارۀ تطابق در اندیشه و عمل امام موسی صدر تصریح کرد: یکی از محورهای که توصیه میشود مردم دربارۀ آن مطالعه کنند، تطابق بین اندیشه و عمل امام موسی صدر است.
پیغامی افزود: هرآنچه که از نظر تئوری در اندیشه امام موسی صدر مطالعه میکنید، در عمل و خاطرات وی نیز آن را بجوید؛ امام موسی صدر شخصیتی است که اگر در اندیشه قصد انجام کاری را میکرد حتماً آن را عملی میکرد.
استاد دانشگاه امام صادق بیان کرد: امام موسی صدر وقتی در عرصه عمل وقتی وارد حوزه لبنان شد، به عنوان کسی که اقتصاد خوانده بود، با نگاههای خاص آماری و مبتنی بر توسعه انسانی و زیرساختها، فهرست بسیار دقیقی از نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی جامعه لبنان را فهرست کرد.
وی افزود: فهرست جامع امام موسی صدر منجر به این میشود که امروز ما با جرئت بگوییم که وی در مقام جامعسازی، مدخل ورودی خودش را حوزه انسان بهویژه در عرصه فقرزدایی قرار داده است.
پیغامی در تبیین جامعه از نظر امام موسی صدر گفت: جامعه از نظر امام موسی صدر یعنی روابط، ایشان جامعه سالم را جامعه مومن میداند، جامعه مومن را هم جامعهای میداند که روابط آن مومنانه باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای خوب برای مطالعه دربارۀ امام صدر، تطابق بین اندیشه و عمل است، اظهار داشت: پایۀ مسالۀ عدالت نزد امام صدر در شمولیت حیات اجتماعی برای مردم است و اینکه آیا انسانها یا محرومان، اصلاً در شمولیت حیات اجتماعی قرار گرفتهاند یا نه.
پیغامی دربارۀ مسالۀ «جدایی عدالت از ایدئولوژی» در اندیشۀ امام موسی صدر تصریح کرد: امام موسی صدر این مسئله را ریشه اصلی دور شدن از عدالت در عصر حاضر میداند و عدالت را بدون پایۀ ایدئولوژیک صرفاً یک جریان عاطفی، ژرف و عمق میداند و استمرار و جامعیت عدالتخواهی را منوط به داشتن پایۀ عقیدتی آن میداند.
وی افزود: امام موسی صدر نیز به حسب وجههای که به عنوان یک مصلح و متفکر و جامعهساز برای خود قائل بوده، نمیتوانست به مسئلۀ عدالت بیتوجه باشد.
استاد دانشگاه امام صادق(ع) دربارۀ نظریه «استخلاف» (حاکمیت انسان) امام موسی صدر بیان داشت: باید آزادی مطلق داشته باشیم تا بتوانیم جانشین خدا باشیم، امام موسی صدر بسیار بر انطباق عدل الهی با عدل انسانی تأکید میکند.
پیغامی در خاتمه دربارۀ نوع نگاه توحیدی امام موسی صدر گفت: نگاه توحیدی امام موسی صدر در ذات الهی منحصر نمیشود بلکه ایشان تمام عالم را در وحدتی یکپارچه میبیند و به همین دلیلی ایشان به ما توصیه میکند که به کاروان هستی بپیوندیم.
انتهای پیام/
ویدیو مرتبط :
انتظار عدالت و عدالت درسازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) -