سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



موادمخدر جدید در راه است /جایگرین "شیشه" چیست؟


موادمخدر جدید در راه است /جایگرین "شیشه" چیست؟

پارسینه/ متن پیش رو در پارسینه منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

به احتمال فراوان مافیای مواد مخدر در حال جابه‌جایی بازار موادمخدر از نسلی به نسل دیگر و از ماده‌‌ای به ماده دیگر است.

هفته گذشته سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر درباره افزایش قیمت شیشه در سال 93 هشدار داده بود. او گفته بود که شیشه از کیلویی 18 میلیون و 900 هزارتومان در سال 93 به کیلویی 58 میلیون و 700 هزارتومان رسیده است.

امروز رئیس‌ مبارزه با موادمخدر استان کرمانشاه رقم فعلی ماده شیشه را در کرمانشاه هرکیلو 100 میلیون تومان عنوان کرد.

علی شمشیری گفته از ابتدای امسال قیمت مواد مخدر صنعتی شیشه از کیلویی 13 تا 14 میلیون تومان به حدود 100 میلیون تومان رسیده است. (ایسنا،‌16/8/94)

همین موضوع باعث شده تا میزان کشفیات هروئین افزایش پیدا کند. نتیجه‌ای که می‌توان از این موضوع حاصل کرد این است که هرگز میزان مصرف موادمخدر کاهش پیدا نکرده بلکه همچون انرژی که هیچ وقت از بین نمی‌رود و از شکلی به شکل دیگر تغییر میکند، اعتیاد نیز از ماده‌ای به ماده دیگر تغییر می‌کند.

با این حال افزایش چشمگیر قیمت شیشه (چیزی نزدیک به چهل میلیون‌تومان به صورت میانگین در کل کشور) نشانه‌ مهم دیگری نیز می‌تواند باشد. رشد مصرف هروئین و موادافیونی به صورت موقت است. به احتمال فراوان مافیای مواد مخدر در حال جابه‌جایی بازار موادمخدر از نسلی به نسل دیگر و از ماده‌‌ای به ماده دیگر است.

دهه پنجاه شمسی در ایران هروئین وارد بازار شد و مقدمه ورود آن به بازار جدید افزایش شدید قیمت تریاک و بگیرد و ببندهای در همان دوران بود که بازار را برای ورود مواد جدید آماده کرد. اواخر دهه 70 بار دیگر موادمخدر سنتی در ایران به طرز وحشتناکی دچار افزایش قیمت می‌شود و همین امر مقدمه ورود شیش و کراک به بازار ایران بود. با این تفاسیر ضمن ابراز نگرانی از طوفانی که قرار است موادمخدر جدید ایران را دچار خود کند، سئوالی که اساسی این است: چه موادی قرار است جایگزین شیشه شود؟

داوود حشمتی


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟