لزوم اتخاذ تدابیری به منظور رایگان شدن هزینه‌های درمان معلولان


رییس دبیرخانه بیمه و درمان سازمان بهزیستی کشور گفت: درحال حاضر "صندوق درمان معلولان" به عنوان جایگزین بیمه‌های تکمیلی در بهزیستی وجود دارد.

افسانه مشتری در گفت‌و‌گو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: درحال حاضر مددجویان سازمان بهزیستی کشور فاقد بیمه تکمیلی هستند زیرا سرانه‌ای که دولت به عنوان هزینه بیمه تکمیلی معلولان به بهزیستی پرداخت می‌کند، بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم سرانه‌ای که دولت تحت عنوان هزینه بیمه تکمیلی به بهزیستی اختصاص می‌دهد را به صورت سرانه برای همه معلولان تحت پوشش خدمات سازمان در نظر بگیریم، قطعاً معلولان خدمات خوبی را دریافت نخواهند کرد.

رییس دبیرخانه بیمه و درمان سازمان بهزیستی افزود: به دلیل وجود این مشکلات سرانه‌ای را که دولت به عنوان سرانه بیمه تکمیلی در اختیار بهزیستی می‌گذارد را به عنوان "صندوق درمان معلولان" در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم.

مشتری همچنین خاطرنشان کرد: در این شرایط آن دسته از معلولانی که دچار بیماری شده و نیازمند خدمات درمانی هستند اما قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند با ارائه فاکتورهای درمان به مددکار و براساس شیوه نامه‌ای که در معاونت توان بخشی بهزیستی تدوین شده، مبالغ فاکتور پرداخت می‌شود.

وی افزود: در واقع در حال حاضر به علت وجود مشکلات در تامین هزینه‌های تکمیلی درمان مددجویان، صندوق درمان در حد امکان این هزینه‌ها را جبران می‌کند.

رییس دبیرخانه بیمه و درمان سازمان بهزیستی در ادامه عنوان کرد: پنج درصد مبلغ موجود در صندوق درمان معلولان به حوزه اجتماعی و موارد خاص اختصاص داده شده است.

مشتری همچنین اظهار کرد: اعتبار صندوق درمان هراستان باتوجه به جمعیت آن استان به عنوان شاخص اصلی و نیاز و عملکرد استان پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی استان‌ها آسیب‌خیزتر بوده و یا در برخی نقاط کشور شیوع برخی بیماری‌ها بیش از سایرین است که تمامی موارد در تخصیص اعتبار صندوق درمان استان تاثیرگذار هستند.

رییس دبیرخانه بیمه و درمان سازمان بهزیستی در ارتباط با نحوه پرداخت اعتبارات این صندوق نیز اظهار کرد: اعتبارات صندوق درمان قاعدتا هر سه ماه یکبار باید به استان‌ها پرداخت شود اما درحال حاضر اخیرا پنج میلیارد تومان برای شش ماهه اول سال جاری به استان‌های سراسر کشور پرداخت شده است.

وی افزود: در تلاش هستیم تا با افزایش منابع تاپایان سال جاری، اعتبار این صندوق را تا ٥٠ درصد افزایش دهیم.

مشتری ادامه داد: درسال جاری رییس سازمان بهزیستی کشور در نظر داشتند که بهزیستی حتما با یک بیمه تکمیلی اخذ قرارداد کند تا تمامی معلولان بتوانند به صورت یکسان از بیمه تکمیلی استفاده کنند تا دیگر در این خصوص دغدغه‌ای نداشته باشند. وی افزود: در این راستا با بیمه‌های مختلف مذاکراتی داشتیم، اما میان مبلغ بودجه‌ای که در اختیار داشتیم و سرانه‌ای که مدنظر بیمه‌ها بود اختلاف چشمگیری وجود داشت.

رییس دبیرخانه بیمه و درمان سازمان بهزیستی در ادامه تصریح کرد: در چنین شرایطی فقط دو راه حل وجود داشت که یا اعتبارات سازمان بهزیستی در این حوزه افزایش یابد یا بیمه‌های تکمیلی تخفیف‌های خاصی را برای بهزیستی در نظر گیرند که در هرصورت هیچ کدام از این موارد محقق نشد.

مشتری در خصوص هزینه‌های درمان که بهزیستی به طور موردی به مددجویان پرداخت می‌کند اظهار کرد: بهزیستی مبالغی را به صورت موردی تحت عنوان هزینه‌های درمان به مددجویان نیازمند دریافت این مبالغ، پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: پرداخت این مبالغ نیز براساس شیوه نامه مشخص صورت می‌گیرد؛ میزان هزینه‌های پرداختی نیز با توجه به نوع بیماری فرد است، اما به طور کلی این موارد نمی‌توانند جبران کننده فقدان بیمه تکمیلی برای این قشر باشند.

رییس دبیرخانه بیمه و درمان سازمان بهزیستی تصریح کرد: اکثر معلولان با بیماری‌های زیادی درگیر بوده که نیازمند پیگیری روند درمان هستند، به همین دلیل نیاز است به هزینه‌های درمانی این قشر بیش از پیش توجه شود.

مشتری ادامه داد: در حال حاضر این نیاز به ضرورت احساس می‌شود که یا به صورت قانونی دولت و مجلس تدابیری را در نظر گیرند که تمام هزینه‌های درمانی معلولان در بیمارستان‌های دولتی کاملا رایگان شود و یا حداقل اعتبارات بهزیستی را در این حوزه افزایش دهند تا بتوانیم جوابگوی نیاز این قشر باشیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫لزوم درمان دردها ی مزمن و درمان چسبندگی های کانال نخاعی بدون جراحی مجدد‬‎