سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دومین عامل قطع عضو بعد از تصادفات، دیابت است


به گزارش ایرنا دكتر سید سعید اسكویی روز پنجشنبه به مناسبت هفته سلامت افزود: شیوع بالای دیابت در دنیا و عوارض و هزینه های بسیار بالای آن موجب شد تا سازمان بهداشت جهانی با هدف حساس سازی و برنامه ریزی در این زمینه شعار هفته سلامت سال جاری را به موضوع غلبه بر دیابت اختصاص دهد.
وی اضافه كرد: این بیماری همچنین شایع ترین علت نابینایی در دنیا است و بر خلاف گذشته كه سل، وبا و بیماری های انگلی مشكل ایجاد می كردند، امروز وزن دیابت و بیماری های غیر واگیر در نتیجه تغییر سبك زندگی و تغذیه مردم سنگین تر از بیماری های واگیر است.
اسكویی ادامه داد: حدود 490 میلیون نفر در دنیا و حدود پنج میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند و این بیماری مسوول مرگ چهار میلیون نفر در جهان است.
وی با اشاره به آمار ابتلا به دیابت در استان قزوین نیز گفت: بر اساس نتایج آخرین غربالگری دیابت در استان، شش درصد جمعیت بالای 30 سال روستایی و حدود 12درصد افراد بالای 30 سال شهری قزوین دچار بیماری دیابت هستند و ما در سال های گذشته از نظر ابتلا به دیابت در رتبه هشتم كشور قرار داشتیم.
اسكویی با اشاره به انواع دیابت نوع یك و دو خاطرنشان كرد: در دیابت نوع یك كه در كودكان بروز می كند انسولین در بدن بیمار تولید نمی شود و در نوع دو كه مخصوص میانسالان است، گرچه انسولین تولید می شود اما كفایت و كارایی كافی را ندارد.
این مسوول با بیان اینكه 90 درصد دیابت در استان قزوین مربوط به نوع دو می باشد یادآور شد: سن بالای 30 سال، چاقی، عادات بد غذایی، سابقه فامیلی، زنان با نوزادان بیش از 4 كیلو گرم، دیابت بارداری، فشار خون و چربی خون بالا از عوامل موثر در بروز بیماری دیابت نوع دو می باشد.
وی در ادامه با اشاره به شاخص های مصرف مواد غذایی در استان قزوین نیز گفت: میانگین سرانه مصرف انرژی در استان 2600 كیلوكالری است و این در حالی است كه نیاز روزانه ما 2400 كیلو كالری است و همین موجب دریافت اضافی انرژی می شود كه بصورت سلول های چربی در بدن باقی مانده و اضافه وزن، دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری های قلبی عروقی را در پی خواهد داشت.
اسكویی خاطرنشان كرد: همچنین استاندارد نیاز به كلسیم در هر فرد هزار گرم، اما مصرف روزانه آن در استان 590 گرم، نیاز به آهن 20 میلی گرم و مصرف آن در استان 15 میلی گرم، نیاز روزانه به برنج 95 گرم و مصرف آن در استان 121 گرم، نیاز به حبوبات 26گرم و مصرف آن 20 گرم، نیاز به سبزیجات 300 گرم و مصرف ما 270 گرم ، نیاز به لبنیات 250 و مصرف آن148، نیاز به قند 40 گرم و مصرف آن بیش از 50 گرم و نیاز به روغن 35 گرم اما مصرف آن در استان 45 گرم است.
رییس مركز بهداشت استان قزوین افزود: این آمارها نشان می دهد بدن ما به آنچه كه كمتر نیاز داشته و برای سلامتی مضر است بیشتر و آن موادی كه برای سلامتی بسیار مهم هستند را با مقداری بسیار پایین مصرف می كند كه همین موضوع احتمال ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند دیابت را بیشتر می كند.
یكم تا هفتم اردیبهشت ماه بعنوان هفته سلامت نام گذاری و شعار سال جاری این هفته با عنوان غلبه بر دیابت انتخاب شده است.
7388/ 6128

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مهمترین عامل دیابت چیست؟ - چگونه دیابت نوع دوم را تشخیص ، کنترل و درمان کنیم؟