سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جشنواره طبیعت با میلاد گل محمدی در کاشان


مردمان کاشان پایان نخستین ماه بهار و آغاز رسمی گرمای بوم چندگانه منطقه را با تولد گل محمدی و عطر و شمیم گلاب و هرم نفس های دیگ های مسی می شناسند، اینجا تقویم بهار را میلاد و پایان گل محمدی رقم می زند.
برگ برگ گل محمدی خود حکایتی از زیبایی و حکمت خلقت دارد، گلی کوچک و ظریف که عمرش را ارزانی نان آوری سفره ها و عطر و طعم گلاب و اسانس و بهره های دیگر می نماید.
منطقه کاشان از سالیان دور مهد رویش گل محمدی بوده و قصه دیگ های مسی حکایت کهن این صنعت را بر بلندای تاریخ این سرزمین کهن با شیوایی تمام نقل می کنند.
بیش از 13 قرن پیش مطالعه کارشناسان بر روی گل سرخ به کیفیت برتر گل سرخ محمدی منطقه قمصر کاشان نسبت به دیگر مناطق منتهی شد، همه ساله برترین و مقدس ترین خانه روی زمین با گلاب قمصر شستشو می شود و تعداد زیادی از کارخانه های ادکلن سازی اروپا در تولید عطر و ادکلن از اسانس عطر گل قمصر بهره می برند که این موضوع در برندسازی گل و گلاب منطقه بی تاثیر نیست.
مزارع صورتی رنگ گل محمدی در منطقه و آئین های سنتی و زیبای گلابگیری هر ساله در نیمه های بهار گردشگران و مهمانان ایرانی و غیرایرانی انبوهی را به سوی این دیار راهی می کند.
جذب هزاران گردشگر و درآمدهای حاصل از این راه تنها یکی از برکات این گل شگفت انگیز برای مردمان این دیار است، درآمد حاصل از فروش گلاب در سال گذشته برای گلابگیران و تولید کنندگان منطقه به بیش از یکهزار و 600 میلیارد ریال رسید، همچنین در سال گذشته 162 کیلو اسانس گل محمدی و 250 تن گلاب ناب به کشورهای اتحادیه اروپا صادر شد.
سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان کاشان دو هزار و 100 هکتار می باشد که از این طریق برای 13 هزار و 500 خانوار اشتغال فصلی ایجاد شده و درآمد حاصل تولید گل محمدی بالغ بر 560 میلیارد ریال است.
یکهزار و 500 واحد گلاب گیری سنتی در کاشان وجود دارد که براساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی از هر هکتار سطح زیر کشت گل محمدی حدود چهارهزار و 300 کیلوگرم گل محمدی برداشت و سالانه 15 هزار تن گلاب سنگین در این واحدها تولید می شود.
برداشت گل محمدی در کاشان از اواسط فروردین از بخش مرکزی آغاز و تا پایان خردادماه در بخش قمصر، نیاسر و برزک ادامه دارد.
3009/6021

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تیزر اولین جشنواره گل محمدی کاشان