سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



لایحه مربوط به نقش عربستان در 11 سپتامبر احتمالاً هفته آینده در سنا تصویب می‌شود


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روند پیشبرد لایحه‌ای که ممکن است عربستان سعودی را به دلیل هرگونه نقش در حملات 11 سپتامبر در معرض خطر قانونی قرار دهد، روز سه‌شنبه (دیروز) بعد از آن سرعت گرفت که «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه کنگره اعلام کرد که آمادگی دارد از آن حمایت کند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌‌تایمز» گزارش کرد، گراهم که یک سناتور جمهوری‌خواه از ایالت «کارولینای جنوبی» است در مصاحبه روز گذشته خود تصریح کرد که از مخالفت با این لایحه عقب می‌نشیند و پیش‌بینی کرد اگر حامیان این لایحه با اعمال تغییراتی که برای حفظ منافع آمریکا در خارج از این کشور موافقت کنند، احتمالاً این لایحه هفته‌ آینده در سنا به تصویب درمی‌آید.

گراهام اشاره‌ای به این مسئله نکرد که منظورش از اعمال تغییرات در واقع چه نوع تغییراتی هستند. این سناتور جمهوری‌خواه در حالی موافقت خود برای حمایت از لایحه را اعلام کرده است که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از آنجایی که نگران است تصویب این لایحه پیامدهای اقتصادی و راهبردی از سوی ریاض برای واشنگتن به همراه داشته باشد، در حال لابی در کنگره است تا مانع تصویب آن شود.

گراهام گفت: «هدف، محاکمه کردن آنهایی است که در تروریسم مشارکت داشته‌اند اما نمی‌خواهم تنها به واسطه یک بازیگر بد در یک سفارتی در مکان دیگر، مردم آمریکا در معرض خطر قرار بگیرند».

گراهام در ابتدا یکی از حامیان این لایحه بود اما در روزهای اخیر به دنبال افزایش نگرانی از پیامدهای ناخواسته تصویب این لایحه، تلاش کرده بود تا این لایحه را بلوکه کند.

چندی پیش نیویورک‌‌تایمز گزارش کرد، عربستان سعودی به دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و اعضای کنگره هشدار داده است که اگر کنگره لایحه‌ای را تصویب کند که طبق آن عربستان سعودی در دادگاههای آمریکا برای هرگونه نقش در حملات 11 سپتامبر 2001 مقصر و مسئول شناخته شود، به دارایی‌های صدها میلیارد دلاری خود در آمریکا چوب حراج می‌زند.

برخی از نمایندگان کنگره و خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر از این اقدامات لابی‌گری دولت کنونی آمریکا خشمگین هستند و می‌گویند که دولت اوباما به طور مداوم از عربستان جانبداری می‌کند و به آنها اجازه نمی‌دهد تا حقیقت درباره نقش مقامات سعودی در این حادثه تروریستی را بفهمند.

علیرغم تلاش‌های دولت اوباما در متوقف کردن این لایحه، بسیاری از نمایندگان کنگره خواستار بررسی موشکافانه بیشتر ائتلاف واشنگتن با عربستان شده‌اند.

«ریچارد بلومنتال» یک نماینده دموکرات ایالت «کنتیکت» با اشاره به افزایش تولید نفت داخلی آمریکا که وابستگی واشنگتن به نفت سعودی‌ها را کاهش داده است، گفت که دولت آمریکا در حال حاضر بیشتر در خصوص حمایت مالی عربستان از گروههای افراطی می‌داند و اینکه «مردم آمریکا تا حد زیادی درباره پیشینه حقوق بشری عربستان نگران هستند».

اوباما روز چهارشنبه (امروز) وارد ریاض می‌شود تا با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و دیگر مقامات ارشد سعودی دیدار کند ولی هنوز مشخص نیست که لایحه مذکور در دستور کار نشست وی با مقامات سعودی قرار دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که لایحه مذکور را به شکل کنونی در صورت تصویب نهایی در کنگره، وتو خواهد کرد.

با اینحال، «میچ مک کونل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنا ضمن اعلام مخالفت با لایحه مذکور اعلام کرد که باید با دقت بیشتری این اقدام را مورد بررسی قرار دهد.

طبق این گزارش، حمایت دیگر جمهوری‌خواهان و بسیاری از دموکرات‌ها موجب شده است که روند این لایحه در کنگره سرعت بگیرد.

«باب کورکر» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا در این رابطه می‌گوید: «به طور قطع، آنها در بسیاری جهات شریک ما بودند و این شراکت طولانی‌مدت بوده است. از طرف دیگر، ما پی بردیم که تمامی تلاش وهابیت از آنجا (عربستان) تجلیت یافته است و این به تنهایی مسئله‌ساز است».

با اینحال، چشم‌انداز این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا نامعلوم است. «پائول رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت که این لایحه را مورد بررسی قرار می‌دهد اما لزوماً باید اطمینان حاصل کرد که در رابطه با همپیمانانمان اشتباه نکنیم.

چندی پیش گزارشی منتشر شد مبنی بر آنکه کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی آمریکا در صددند اسناد موسوم به «28 صفحه‌» را از حالت محرمانه خارج کنند که انتشار این اسناد از حمایت عربستان سعودی از هواپیماربایانی خبر می‌دهد که در حملات تروریستی 11 سپتامبر مشارکت داشتند.

سناتور سابق آمریکا «باب گراهام» که به نوشتن این گزارش کمک کرد، به برنامه «60 دقیقه» گفت که این اطلاعات محرمانه، یک طرح کلی از شبکه‌ای از افرادی را نشان می‌دهد که به اعتقاد وی از هواپیماربایانی که در حادثه 11 سپتامبر مشارکت داشتند، حمایت می‌کردند.

وی تصریح کرد که هواپیماربایان هنگامی که در آمریکا بودند «به طور قابل ملاحظه‌ای» مورد حمایت عربستان سعودی و مؤسسات خیریه و افراد ثروتمند عربستان بودند.

انتهای پیام/م


ویدیو مرتبط :
درخواست جان کری از مجلس سنا برای تصویب لایحه هسته ای